Második világháborús vadászgép roncsait emelték ki a Balatonból

Második világháborús magyar vadászgép roncsait emelték ki a Balatonból csütörtökön. A Messerschmitt Me 109 típusú vadászrepülőgépet Beregszászi Sándor szakaszvezető vezette.

A pilóta a haza védelmében halt meg, ez a cselekedet pedig minden időben méltó az emlékezésre. A gép hadtörténeti jelentősége abban áll, hogy jelenlegi tudásunk szerint ez az egyetlen hazai összeszerelésű, magyar gyártmányú motorral rendelkező Messerschmitt vadászgép világszerte.

Magó Károly zászlós, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár kutatója elmondta: 1941 júniusában Magyarország megkapta a jogot a legmodernebb haditechnika gyártására, így vált lehetővé a Balatonból kiemelt gép elkészítése is.

Beregszászi Sándor szakaszvezető, a gép pilótája 1944. július 2-án halt hősi halált az amerikaiakkal vívott harcban – tette hozzá. Magó Károly elmondta, hogy az első merüléseket a géproncshoz 2020-ban végezték, az első felszínre került roncselemeket 2021-ben mutatták be. A feltárás idén folytatódott.

A roncs mintegy öt méter mélyen volt, több eleme elkorrodált, az iszappal fedett elemei maradtak jobb állapotban – tette hozzá. Csütörtökön a motor testének a szárnyhoz csatlakozó darabját emelték ki. A szakemberek tovább folytatják a terület átvizsgálását további elemek felkutatásának reményében.

Kajári Ferenc altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökének helyettese elmondta, hogy a magyar légierő óriási túlerővel szemben védte a hazát az amerikaiakkal szemben.

Jelentős erőforrást jelentett a magyar katonáknak, hogy a hazaszeretet mozgatta őket. Példát vehet minden magyar katona Beregszászi Sándor szakaszvezető helytállásáról, aki rendkívül fiatalon, mindössze 21 esztendősen adta életét a hazájáért – közölte.

A repülő megtalálása:

Magó Károly zászlós, hadtörténész kutatásai alapján 2020 szeptemberében az MH vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár búvárai – a Jackal Cave 2020 gyakorlat kiképzési tervébe illesztett feladatként – gyakorló merüléseket hajtottak végre a roncs közelében. A dandár víz alatti akadályok, elsüllyedt eszközök felderítésére specializált műszaki alegysége megtalálta a 70–80 centiméteres iszap alatt fekvő vadászrepülőgépet. A minimális látótávolság ellenére sikerült néhány roncsdarabot felszínre hozni. A szakértők megállapították, hogy egy, a második világháborús német-magyar repülőgyártási program részeként Magyarországon gyártott Me 109-es maradványait találták meg a katonák.

A Balatonakarattya térségében, a vízben közel nyolcvan éve pihenő darabon kívül a világon egyetlen fennmaradt magyar gyártmányú Messerschmitt vadászrepülőgép sem ismert jelenleg. A győri Magyar Waggon és Gépgyárban, licenc alapján előállított repülőgép roncsa nem csak hadtörténeti, hanem ipartörténeti szempontból is felbecsülhetetlen értéket képvisel.

#CsodalatosBalaton Kövess minket Instagramon is!

Használd posztjaidnál a #CsodalatosBalaton hashtaget!