Szakrális túra és mesés panoráma – a gyenesdiási Fénykeresztnél jártunk

Még a túrázást kevésbé kedvelők lábára is bakancsot követelt az október közepi, nyarat idéző őszi időjárás.

Szerkesztőségünk tagjai sem tettek másképp: a csendre, az elmélyülésre éhes lelkünket a Keszthelyi-hegység titkokat rejtő ösvényein kényeztettük, miközben élveztük a pazar napsütést, a túrázás szépségeit.

A CsodálatosBalaton megannyi túraútvonala között válogatva a gyenesdiási Fénykereszthez és Mária-szoborhoz vezető út mellett tettük le a voksunkat. Egyrészt azért, mert időszűke miatt csak egy rövidebb, de mégis pazar pillanatokat nyújtó túrát kerestünk, másrészt kíváncsiak voltunk a Balaton környéki szakrális túrák egyikére.

A gyenesdiási Nagymezőről indultunk, amely több szempontból is jó választás: van parkoló, mosdó, ivóvíz, túra előtt, vagy után jó megpihenni a rendezett tisztáson, s ha rákészül az ember fia lehet sütögetni, beszélgetni, focizni, játszani.

Távolban a Festetics-kilátó

A Fénykereszthez a Dolomit tanösvényen jutunk el.

Az utolsó fél kilométeren, a Keresztúton, 14 stáció mellett haladunk el.

„Rátok bízom ennek a jubileumi esztendőnek a szimbólumát: Krisztus keresztjét. Vigyétek a világnak…!” – szólította fel 1984 Virágvasárnapján II . János Pál pápa az ifjúságot, s azóta több ezer keresztet állítottak szerte a világon.

Gyenesdiáson, a Kisistók-dombra, egy korábbi, kidőlt kereszt helyére került a 7,38 méter magas, keletről Nyugatra néző kereszt, amely a jeruzsálemi Golgota-hegy magasságának egy százada. Fényei szimbolikusak: színezetében a fehér a feltámadást, a kék pedig Mária hozzájárulását jelképezi.

A kereszt csúcsa három ponton kék fénnyel van kivilágítva, amely a Szentháromságot, az alsó részén elhelyezett négy fehér fény pedig Jézust, mint az ég és föld összekötőjét hirdeti.

A Fénykereszt kedvelt kirándulóhely: van akit a lelke és hite hív ide, van akit “csak” a túrázás szenvedélye. De mindenkinek felejthetetlen élményt nyújt az innen nyíló panoráma.

A látványtól és a pici pihenéstől feltöltődve az 1990-ban felszentelt Szűz Mária szoborhoz vezetett utunk, amely Boldogfai Farkas Sándor alkotása és Magyarország utolsó királynéjának, IV. Károly feleségének, Zitának emlékét is őrzi.

A több irányba nyíló kilátás lenyűgöző a Ló-hegy szirtjén állva.

A szobortól a Kőbányát megkerülve értünk vissza a kiinduló pontunkra. A fotón a szemben látható, felső szirten haladt odafele az utunk, így visszanézve, kicsit félelmetesnek tűnik, pedig nem az.

Babakocsival járhatatlannak ítéljük a túraútvonalat, de nagyobb gyermekkel már teljesíthető ez a néhány kilométer, melyet mi pihenésekkel tűzdelve kevesebb, mint 2 óra alatt tettünk meg.

A cikkben szereplő fotók 2019. október 20-án készültek a Gyenesdiáson, a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni kizárólag a www.csodalatosbalaton.hu oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.

#CsodalatosBalaton Kövess minket Instagramon is!

Használd posztjaidnál a #CsodalatosBalaton hashtaget!