Balatonfüreden legnagyobb rajongója Jókai Mór volt

fotó © Barta Tamás

Balatonfüred a magyar tenger népszerű célpontja. A csodás környezeti adottságokkal megáldott település egyik legnagyobb rajongója Jókai Mór volt.

Az író nyaranta ott lakott, sőt házat építtetett a családjának.


Biztosan nem lepődsz meg azon, ha elmondjuk, hogy számtalan magyar alkotót ihletett meg a gyönyörű Balaton. A táj csodái és a vidék varázsa többek között Jókai Mórt is magukkal ragadták. Olyannyira, hogy a nagy író Balatanfüredre költözött, és ott is írta népszerű regényeit. Először 1857-ben járt a településen, és annyira megfogta a hangulat, hogy ezt követően nyaranta mindig Füreden élt. Néhány év múlva pedig, 1870-ben saját, eklektikus stílusú házat építtetett és évtizedeken keresztül minden nyáron odaköltözött a családjával.

Az életük nyomai

Jókai egykori háza ma Balatonfüred egyik legfontosabb műemlék épülete, ami múzeumként működik a településre érkező turisták legnagyobb örömére. Itt vetette papírra az író az Aranyember című regényének befejezését. A múzeum tele van a Jókai család életét idéző, izgalmas részlettel, számtalan tárgy, köztük festmények, fotók és berendezési elemek repítik vissza a látogatót több mint 150 évvel korábbra.

Olyan személyes tárgyak is az emlékházban vannak, mint Jókai távcsöve és kedvenc botja. De nemcsak az írónak, hanem a feleségének, a színművész Laborfalvy Rózának az életébe is beleláthatnak azok, akik Balatonfüredre látogatnak. A múzeum kertje is gyönyörű, ott kapott helyet Jókai mellszobra.

Nem tudott úszni

A leírások szerint Jókai nagyon szerette Füredet. Éjjelente sokat nézegette a csillagos eget, míg nappal általában a könyvein dolgozott. A kertben is szívesen töltötte az idejét. Hajózni ugyan gyakran eljárt, de a vízbe nem szívesen ment bele. Nem tudott ugyanis úszni és nem is akart megtanulni. Szinte sohasem volt egyedül a család, a varázslatos táj és a gyönyörű ház mágnesként vonzotta a kor alkotóit. A Balaton varázsa, a környék adottságai nagy hatással voltak Jókai ismerőseire is. De a helyiekkel is nagyszerű kapcsolatot alakított ki a Jókai család. Az író regényeiben többször visszaköszönnek olyan történetek, amelyeket egészen biztosan a helyiektől hallhatott.

A Jókai hajó és története

Az 1913-ban épült hajó a Balaton egyik legöregebbje. A Balatontavi Gőzhajózási Rt. utolsó gőzhajóját Óbudán építették az Első Dunagőzhajózási Társaság gyáregységében, majd szekciókban Siófokra szállították, ahol összeszerelték és elnyerte akkori jellegzetes formáját és fekete színét. Ez év június 28-án vízre bocsátották és néhány nappal később, július 2-án megtette első próbaútját. Akkori méreti nem sokkal tértek el a jelenlegitől: 31,9 m hosszú, 5,3 m széles volt, a merülése pedig csupán 1,5 m.

Az újjászerveződő tulajdonosi háttér és az első dízelmotoros hajók megjelenése új külsővel ajándékozta meg az ekkor még gőzösként üzemelő Jókait: testének fekete színét fehérre cserélték. Új külsejének azonban nem örülhetett sokáig, a második világháború örvényei a mélybe rántották: 1944. október 31-én Vonyarcvashegy közelében robbant egy akna mellette. Súlyos sérülésekkel ugyan, de Keszthelyig eljutott. 1945. március 26-án a visszavonuló német csapatok – hogy ne kerüljön szovjet kézre – elsüllyesztették a hajót a balatonfüredi kikötőben.

Jókai hajó Balatonfüred, fotó © BALATON.travel

Jókai hajó Balatonfüred, fotó © BALATON.travel

Az ismételt üzembe helyezésre egészen 1948-ig kellett várni, ekkor állt újra szolgálatba a súlyos sérüléseiből felgyógyított Jókai.

Néhány évvel később a hajó újabb átépítésen esett át: nyitott kormányállását zártra cserélték és megszüntették a sétafedélzetét. Ezzel az alakja elvesztette régi méltóságát.

1963 a következő fontos állomása a Jókai történetének: ebben az évben ugyanis kénytelen volt megválni sokat szolgált gőzgépétől, de cserébe egy 300 lóerős Buckau-Wolf dízelmotor került a hajó gyomrába. Az átalakítás azonban nem állt meg itt: jellegzetes, függőleges orrformája döntött, öblösebb alakúvá vált. A kormányállás lejjebb került, a fedélzeti felépítmény meghosszabbodott és a test egy “úszógumival” is hízott: a stabilitás növelésének céljával úszótesteket helyeztek el a vízvonalnál. Kormánylapátját egy modernebb, részben kiegyensúlyozott kormánylapátra cserélték a manőverképesség fokozása érdekében.

A 70-es évek végére új tendenciák mutatkoztak a balatoni hajózásban, és ebbe nem fértek bele a régi hajók. A selejtezés áldozatává vált az ekkor 67 éves Jókai is: 1980-ban a Balatonról a Körösökre került, ahol az idő múlásával egyre inkább leamortizálódott, míg végül egy jégzajlás során az orra partra került, a fara pedig víz alá. Ebben a méltánytalan helyzetében várta a végzetet a sokat látott hajó.

Ezt követően néhány alkalommal gazdát cserélt, majd a tiszalöki vízlépcső hajójavító üzemébe került, ám a felújításból nem lett semmi, likviditási problémák miatt félbeszakadtak a munkálatok.

1998-ban ebben az állapotában lelt rá Vanyolai Sándor, és itt vett új fordulatot a hajó élete.

Sikeres megállapodást követően az üzemben megkezdődött a hajó nagy átépítése. Kurusa Sándor tervei alapján új külsőt kapott és a XXI. század elvárásainak megfelelő felépítést, kényelmes vendégteret. Meghajtásáról egy Caterpillar 290 lóerős dízelmotor gondoskodik, és zárt felépítménye mellett ismét sétafedélzettel is büszkélkedhet a hajómatuzsálem. Új festése a Vanyolai Kft. hajóira jellemző festést elsőként kapta meg: sötétzöld testén arany színben csillogó dekorációval várta, hogy új élete kezdhessen – ismét a Balatonon. Azonban a hányattatott sorsú hajó megpróbáltatásainak ezzel még nem ért a végére. Kitört a délszláv háború. 1999. március 24–június 10. között a NATO légi offenzívába kezd Jugoszlávia ellen. Ennek során a Dunába szakad több híd is, ami lehetetlenné teszi a hajó eredeti terveknek megfelelő utolsó utazását a Balatonon kívül: Tiszalökről át a Dunára. A hidak újjáépítése és a hajózás ismételt megindítása ellenére mégsem lélegezhettünk fel: a Balaton aszályos időszaka miatt hosszú évekig száraz maradt a Sió csatorna. Így kénytelenek voltunk ismét drasztikus lépéseket tenni: a Jókai teljes felső fedélzetét lebontva 2002-ben Dunaújvárosból Balatonkilitiig szárazföldön tettük meg az utat 3 nap alatt.

2002-ben érte tehát a hajót ismét a Balaton vize. 22 év távollét után visszatért szülőhelyére csodás új formában és azóta is a Balaton hullámait szeli a Jókai.

#CsodalatosBalaton Kövess minket Instagramon is!

Használd posztjaidnál a #CsodalatosBalaton hashtaget!