Vasutallomas-Felujitas-Del-Balaton-Nemzeti-Infrastruktura-Fejleszto-CsodalatosBalaton

13 dél-balatoni vasútállomást újítanak fel

fotó © NIF

Megújuló balatoni vasútállomások. A déli és az északi parton összesen 21 épületet korszerűsítenek, látnak el modern külsővel.

Tizenhárom déli parti település vasútállomásának felújításához keres tervezőt az állami beruházó szervezet. A korábban kiírt hasonló pályázatnak köszönhetően a Balaton mellett így összesen huszonegy állomásépület nyeri vissza régi szépségét.


Miközben a pálya felújítására és korszerű motorvonatok beszerzésére százmilliárdokat fordított a kormányzat az utóbbi évtizedben, jogos kritika érte a vasútállomások esztétikai és funkcionális állapotát az ország legjelentősebb idegenforgalmi régiójában, a Balaton partján. Pedig ezeknek az épületeknek a XIX. századi építésük idején jellegzetes stílusuk és egységes megjelenésük volt. A cél most az, hogy egyfelől alkalmazkodjanak a 150 év alatt alaposan átalakult, korszerű vasúti technológiához, másfelől nyerjék vissza korábbi megjelenésük fényét.

Mindezek érdekében írt ki a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) tervezési szerződést a dél-balatoni vasútállomások felvételi épületeinek rekonstrukciója érdekében. A nyertes ajánlattevő feladata lesz 13 vasútállomás, vasúti szaknyelven felvételi épület és környezete esetében az állapotfelmérés, valamint az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése.

Az érintett állomások

Balatonaliga, Szabadisóstó, Szabadifürdő, Balatonszéplak felső, Zamárdi, Szántód-Kőröshegy, Balatonföldvár, Balatonszárszó, Balatonszemes, Balatonlelle, Balatonboglár, Bélatelep és Balatonfenyves. A tervezőnek az épületek szükséges mértékű felújításának, adott esetben bontásának, új épület építésének, komfortszint-növelésének és akadálymentesítésének, homlokzatfelújításának, továbbá az állomási előterek és környezetük akadálymentesítésének, felújításának komplex terveit kell elkészítenie.

A vasúti építmények stílusa jó másfél száz évvel ezelőtt alakult ki. A Déli Vaspályatársaság Buda–Nagykanizsa vasútvonalát 1861. április 1-jén adták át a forgalomnak.

Az egykori Déli Vasút indóházait Carl Schlimp osztrák építészmérnök és építési vállalkozó tervei alapján építették.

A falazott épületek felületeit nyerstéglával vagy kővel borították, míg a kisebbeknél, például a raktáraknál deszkaborítást alkalmaztak. A kisebb állomásokon háromféle típusterv szerint építettek felvételi épületeket, ezek nagysága nem a település jelentőségétől, hanem az állomás forgalmától függött.

A NIF az év elején nyolc észak-balatoni vasútállomás korszerűsítésére írt ki tervpályázatot. Ennek során több ezer négyzetméternyi épületet újítanak fel Balatonakarattyán, Csittényhegyen, Balatonkenesén, Balatonfűzfőn, Balatonalmádiban, Káptalanfüreden, Alsóörsön és Aszófőn. Több mint száz férőhelynyi P + R parkoló korszerűsítési munkáit is előkészítik. Eközben, hasonlóan a déli parthoz, a 29-es vasútvonalat felújítják és villamosítják is. A 64,5 kilométernyi vasúti vonal fölé felsővezetéket húznak, energia-távvezérlési rendszert alakítanak ki, egy új alállomást építenek, emellett hat vasúti átjárót adnak át és 44,6 kilométeren végeznek el szabályozási munkálatokat. – írja a magyaridok.hu

#CsodalatosBalaton Kövess minket Instagramon is!

Használd posztjaidnál a #CsodalatosBalaton hashtaget!