E-bike kerékpártúra a Balaton-felvidéken: Csopak, Alsóörs, Paloznak

Mind a 10 hazai nemzeti park részt vesz a programban, így közel 30 különböző túra közül van lehetőségünk választani.

Az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosi Iroda, valamint az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ 2020-ban a hazai nemzeti parkok számára elindította az E-Kerékpár Programot. A látogatók teljesen új, kényelmes és természetbarát módon ismerhetik meg Magyarország természeti értékeit. Magyarország Kormánya a Program megvalósítására összesen 150 millió forintot biztosított, amely nemzeti parkonként 15 e-kerékpárt, valamint a szükséges kiegészítőket tartalmazza, figyelembe véve a helyi igényeket. A projekt keretében hazánk nemzeti parkjai olyan turisztikai programcsomagokat állítottak össze, melyek egy- vagy többnapos e-kerékpáros túrákra épülnek.

Somlai Szilárd a Balaton-Felvidéki Nemzeti Park túravezetőjével bringáztuk végig az alábbi útvonalat:

1. Csopak, BfNPI székház – 2. Paloznaki kerékpáros pihenőhely – 3. Alsóörs vasútállomás/strand – 4. Alsóörs vöröskő és metariolit – 5. Alsóörs Törökház – 6. Somlyóhegyi-kilátó – 7. Lovas faluközpont – 8. Paloznak kálvária és Olaszrizling-tanösvény – 9. Csopak Csonkatorony – 10. Csopak Plul malom – 11. Csopak, BfNPI székház.

Fontos kiemelni, hogy az e-kerékpár (pedelec) nem robogó. Ezek a kerékpárok rásegítéssel működnek, tehát a bicikliben lévő elektromotor csa tekerésekor működik, és segíti a használóját a nehezebb, emelkedős terepen!

A rásegítés több fokozatban állítható erőnléttől, tudástól függően, így a kevésbé tapasztaltak előtt is új magasságok és távok nyílhatnak meg- emelte ki Szilárd a Nemzeti Park túravezetője.

Az alábbi fotón látható vezérlőegység segítségével tudjuk állítani a rásegítés mértékét, láthatjuk a sebességünket, a megtett távot, időt, és a kerékpárunk akkumulátorának töltöttségi szintjét is.

Szilárd a kerékpárok átvételekor részletes tájékoztatást nyújtott a használatról és röviden vázolta az előttünk álló útvonalat.

Az indulás előtt mindenki kapott egy kényelmes kerékpáros sisakot is, fő a biztonság.

Azért nagyon fontosak ezek az e-bike-ok, mert eltűntetik a fizikai különbségeket az emberek között.

Együtt tud biciklizni a 20 éves a 80 évessel, és így leküzdhető túrákat tudnak tenni azok is, akik egyébként ódzkodnának a kerékpáros turizmustól. Ha szívesen felfedeznéd Magyarország kincseit úgy, hogy figyelmedet az erőfejtés helyett a táj pozitív impulzusaira irányítod, olvass tovább!

A Balaton-felvidéki Nemzeti Park központjától indultunk, első megállónk Paloznak volt.

Az öko-megfigyelőponton a Balaton melletti védett nádasok élővilágával ismerkedhettünk meg.

Paloznakról folytattuk utunkat az alsóörsi kikötőhöz.

A túra izgalmas és “meredek” része innen indult.

Itt lett igazán érezhető az első komolyabb emelkedőn az elektromos rásegítése a bringának. A csapat egy pillanatra sem szakadt szét, mindenki egyforma tempóban tudott haladni az útviszonytól függetlenül.

A kikötőből indulva, az Endrődi Sándor utcán felfelé haladva, pár száz méter után, balra láthatjuk egy kis beugróban a felszíni Metariolit (átalakult vulkáni kőzet) kibukkanását.

Ez a Balaton-felvidék egyik legrégibb kőzetformációja, amely régmúlt idők vulkánkitöréseiről tanúskodik.

Innen tovább haladva jutottunk el a Török-házig

Az Alsóörs jelképének is tekinthető kisnemesi udvarház nem csak kultúrtörténeti szempontból képvisel jelentős értéket, udvaráról a Balaton és a Tihanyi-félsziget látványában is gyönyörködhetünk.

Az e-kerékpártúra egyetlen gyalogos része következett. A Somlyó-hegyi kilátót rövid kaptató után értük el, de a fantasztikus körpanoráma megéri a fáradságot.

A Törökháztól, Lovason áttekerve jutottunk vissza Paloznakra, majd Csopak felé tartva az Olaszrizling tanösvény mentén a neves borvidék szőlő- és borkultúrájához kapcsolódó ismeretekkel gazdagodtunk.

Bringázás közben gyönyörködhetünk a táj nyújtotta páratlan panorámában.

A római út végén Csopakra érkezve megnéztük a település központjában álló Plul vízimalmot.

A Plul-malom első említését az 1082-es – később hamisnak bizonyult – veszprémi káptalani oklevelében találjuk. A jelenlegi malomnak azonban csak az alapjait kölcsönözte a kérdéses nyelvemlékben említett építmény, mivel a napjainkban is látható épület 1910-ben épült.

A pár éve felújított ipari műemlék pikantériáját csak fokozza a kuriózum, hogy a malom technikai megoldása a XIX. századi bakonyi deszkametszők munkájára hasonlít.

Kerékpártúránk időtartam picivel több mint 3 óra volt, és 15 kilométert tettünk meg.

A túrákat úgy állították össze, hogy a résztvevők láthassák azokat a természeti értékeket, élő-helyeket, amelyeket a Balaton-felvidék kiemelt értékei között tartunk számon.

Aki kipróbálja ezt a fajta kirándulást, garantáljuk, hogy egyik kedvenc őszi kikapcsolódása lesz a biciklis kirándulás Magyarország legszebb tájain.

A cikket támogatta az Aktiv- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ és az aktivmagyarorszag.hu (x)

#CsodalatosBalaton Kövess minket Instagramon is!

Használd posztjaidnál a #CsodalatosBalaton hashtaget!