MÁV retro hétvége a Balatonnál: Nohab, Szergej, Csörgő, Púpos mozdonyokkal
Nem csak a vonatok szerelmeseit csábította egy kis “zakatolásra” a MÁV retró hétvégéje.
Augusztus elsején, szombaton és 2-án, vasárnap több vonatban is régi személykocsik és mozdonyok futottak az észak-balatoni vonalon. A vonatok élén a Nohab, a Szergej, a Csörgő, a Púpos mozdonyokon felül egy 424-es gőzmozdony is szolgálatba állt.
Nézzük, hogy milyen különlegességek haladtak a Balaton északi-partja mentán futó sínpárokon.
424-es gőzmozdony
A MÁV legismertebb gőzmozdonya, „Nurmi” és „Bivaly” beceneveket kapott. Az 1924-től kezdve három és fél évtizeden át gyártott típusból még a koreai vasúthálózatra és Tito különvonatainak élére is jutott néhány példány, a legelsőt és a legutolsót pedig a Vasúttörténeti Parkban őrzik. Mindemellett kettő a mai napig közlekedik nosztalgiavonatok élén.
M40-es dízelmozdony
Az amerikai hangulat nemcsak a svéd gyártókat, hanem a magyar ipart is megihlethette – így születhettek meg a 60-as években Ganz-MÁVAG gyárban az M40-es típusú gépek, amelyek kinézetük alapján nem véletlenül kapták a „Púpos” becenevet. Manapság a típussal csak igen ritkán lehet találkozni, akkor is csak tehervonatok élén, így üzemük önmagában is különleges alkalomnak számítana – a retró hétvégén viszont a két nosztalgia festésű mozdony párban közlekedett. A dízelmozdony az ismét zöld színben pompázó poggyászkocsit és egy nosztalgia-étkezőkocsit is húzott, amelyben a ’70-es, ’80-as évek Utasellátó hangulata az étel- és italkínálatban is megelevenedett.
M61-es Nohab mozdony
A különleges megjelenésű vontatójárművek a lekerekített végüket és számos műszaki megoldásukat amerikai licenc alapján kapták meg, de születési helyük – egyben pedig névadójuk is – a svédországi NOHAB gyár volt. Magyarország számára mindössze húsz darab készült 1963-ban, de ritkaságuk és különleges származásuk miatt mindvégig nagy megbecsülésnek örvendtek. Először expresszeket és kormányzati vonatokat húztak, majd a ’80-as évektől kezdve a Balaton északi partján lett új szolgálati helyük, ahol a tájkép részévé is váltak. A mindennapi forgalomból pont két évtizede búcsúztak, de nosztalgiamozdonyként négy is megmaradt közülük, s létszámuk még külföldről vásárolt rokonaikkal is gyarapodott. A vonatok egy része dupla mozdonnyal közlekedett, egy Nohab és egy Szergej is volt a szerelvény élén.