A keszthelyi HUN3 Bogi katamarán új vitorlákkal készül a Kékszalagra

Igazi balatoni öszvér fejlesztés a hajó, eredetileg a Pauger műhelyben épült, majd tavaly és 2019 elején is a paloznaki Flaar végzett rajta átalakításokat

2018-ban a keszthelyi csapat vásárolta meg a katamaránt, majd alakítatta át. Az első keresztmerevítőnél levágták a hajó elejét, és egy teljesen új formájú, nagyobb orrészt kapott. A Flaar Kft. (Déry Attila) által tervezett új orrész 300 literrel nagyobb térfogatú, mint az eredeti. A két lábbal – mintegy 60 cm-rel – megnövelt hossz miatt pedig ennek a térfogatnak a középpontja is előrébb került.

Az árbóc, a vitorlázat és a kötélrendszer már ismerős a csapatnak, hiszen egy Extreme 40 hajó részeit használták fel amellyel 2017-ben versenyeztek, emellett a nagyvitorla-kezelést hidraulikával egészítették ki. A hajó hatalmas méretei ellenére tömege rendkívül alacsony, ezért a Balatonra jellemző kis és közepes szélviszonyok között nyújtja a legjobb teljesítményt.

Az alábbi interjút a HAJOZAS.HU szakportál készítette.

A tavalyi év az új hajónk teszteléséről szólt

Megismertük annak gyenge pontjait, amiket 2019 elején a Flaar műhelyben Déry Ati és Kéri Zoli vezetével orvosoltak a fiúk – mondja Büki Gábor a hajó kormányosa

Milyen változtatások történtek idén a hajón?

– Meg lettek erősítve a crossbeamek az orrsudar és az uszonyok is. A kormány precízségén is javítottunk. A két crossbeamre kívülről került ráépítésre további karbonréteg amellyel gyakorlatilag a falvastagság nagyobb lett. A vantni (a hajótest és az árboc között kifeszített merevítő, melynek elsődleges feladata, hogy az árbocot az oldalradőlés ellen tartsa) tartók a hajótest külső széléről át lettek helyezve a belső oldalra, így a code zero vitorla behúzási szöge sokkal jobb lett mint korábban volt.

Ha jól láttam új vitorlákkal is készültök.

– Igen a megfigyelés tökéletes, a NorthSails és a Quantum cégeknek köszönhetően két kimondottan erre a hajóra fejlesztett orrvitorlával gyarapodott a fegyvertár.

Mit lehet tudni erről a két vitorláról?

– Ezzel a két vitorlával igyekszünk lefedni minden szélerőt és irányt. A két vitorla közül a kisebb méretű a North genoa amelyet nagyjából 5 és 15 csomós szél között használunk ha félszélnél élesebben kell mennünk, a Quantum pedig egy óriás code zero ezzel a vitorlával szélerőtől függően a behúzási pont változtatásával tudunk élesen menősen vagy bőszelesen vitorlázni.

– Van egy további előrelépésünk is. Az Airmoniq-os srácok segítenek minket az idei évben, hogy az edzéseken és a versenyeken gyüjtőtt adatokat és tapasztalatokat hatékonyan és gyorsan tudjuk feldolgozni.

Mik a tapasztalatok az első edzés után?

– Április 21-én vasárnap volt az idei első vitorlázásunk az új vitorlákkal. Maximum 3-5 csomós forgolódó szélben állítgattuk a behúzási pontokat. A hajó szépen teljesített és sikerült minden vitorlát kipróbálnunk. Nagyon hasznos pár órát töltöttünk vízen.

Április 22 hétfőn is edzettetek, amelynek már mi is szemtanúi voltunk.

– A húsvéti locsolás helyett mi a vitorlázást választottuk, és utólag derült ki milyen jól tettük. Ragyogó napsütésben és folyamatosan felépülő 8-15 csomós dél-nyugati szélben hatalmas veretésekben volt részünk!

A hajó sokkal jobban viselkedik mint tavaly és állíthatom, hogy valamennyi újítás és változtatás a hasznára vált. Úgy gondolom, hogy ebben a szélben megkapta a maximális terhelést. Eredményes két napot töltöttünk a vízen. Most még két hét finomhangolás következik és onnantól csak az edzésekkel szeretnénk foglalkozni, és várakozásokkal tekintünk az idei 51. Kékszalagra.

További fotók és VIDEÓ a HAJOZAS.HU oldalon tekinthető meg.

A cikkben szereplő fotók 2019. április 22-én készültek Keszthelyen, a Magyar Turizmus Média Kft. tulajdonát képezik, azokat interneten, nyomtatott formában, vagy bármilyen más módon megjelentetni, másolni, közölni tilos. A fentiektől eltérni csak a HAJOZAS.HU oldal üzemeltetőjének írásos engedélyével van lehetőség.

#CsodalatosBalaton Kövess minket Instagramon is!

Használd posztjaidnál a #CsodalatosBalaton hashtaget!